fredag den 24. juni 2016

My cultural heritage

Fag: engelsk
mål: undersøge, diskutere og formidle emnet kulturarv generelt og specifikt om elevens hjemland.
arbejdsområder: mundtlig kommunikation, powerpoint, discussion, formidling,
Tid: 6-8 lektioner
klassetrin: udskoling, SOSU, EUD, efterskole

PS. Krøyer - "Hip hip hurra"

The Danish national dish. Fried pork back served with potatoes and white gravy with parsley
1. Start med at læse en fælles tekst om cultural heritage in general. Jeg har arbejdet med Praxisonline engelsk F-D, men find/skriv din egen tekst om emnet.



2. snak om teksten - brug/lav nogle arbejdsspørgsmål

3. Mindmap Danish Cultural Heritage. Start med små grupper, hvor eleverne kommer på alle de ting de kender - måske kender de ikke ordet på engelsk, men slå det op, eller spørg andre om de kender det. Nøgleord der kan sætte inspirationen i gang:
traditions during the year
food
politics
codes of conduct
religion
big life events (wedding, childbirth etc)
humour
animals and nature
sports
art and design
jobs and education
fashion
language



4. Lav et stort samlet mindmap i klassen hvor der samles op på alle de små mindmaps.
Confirmation

5. Bed eleverne udfylde denne tabel. Måske skal de hjem og snakke med deres bedsteforældre. Man kan give det som lektie, så det er klar til dagen. NB: elevnavne herunder er ændret, men oplysningerne er rigtige

What did your ancestors do?

Me - name
Mother
Father
Siblings?
Maternal grandmother
Maternal grandfather
Paternal grandmother
Paternal grandfather
My dream job
Childrens dreamjob
Lise
Secretary /
Shop assistant
Care assistant
Teacher
Pedagogue
Housewife
cleaner
Ice cream truck driver
housewife
Blacksmith
teacher

Molly
Secretary (Philippines)
Cleaner (DK)
Office worker (Philippines)
Cashier (DK)
Shop owner (hunting equipment)  (DK)

Housewife
Lawyer (Philippines)
?
?
nurse
Future nurse
Ania
housewife
engineer
Care worker (lith)
Secretary (Lithuania)
Housewife (LT)
Farmer (LT))
?
?
Care assistant (SSA)

Nima
Farmers wife
Farmer (Afghanistan)
Factory worker (DK)
Student (Germany)
housewife
?
housewife
farmer
Care assistant
Teacher
architect


snak om der er nogle tendenser? Hvordan er forskellene på elever der har rødder udenfor Danmark? 
girls doing gymnastics

6. Giv eleverne den individuelle opgave: Create a presentation using Powerpoint or another tool (Prezi, Emaze etc) about YOUR cultural heritage? Pick at least 4 points/subjects - get ideas from our mindmaps. Use images, sound, video etc. Prepare what you are going to say to each slide. The presentations should take 5-10 minutes.

7. Se hinandens præsentationer af hvad deres kulturarv betyder for dem. Man kan lave responsgrupper eller anden organiseret feedback hvis man er en stor klasse. 
Open sandwiches



Ingen kommentarer:

Send en kommentar