mål:grundfæste teoretisk viden om cellebiologi via et visuelt produkt.
klassetrin: udskoling, SOSU
materialer: karton, lim, computer, printer
Tid: 2-3 lektioner (men kræver forudgående teori og evt. forsøg om emnet)
I forbindelse med et forløb omkring cellen, særligt dyrecellen, kan man i fællesskab i klassen fremstille en model af en standardcelle til at hænge på væggen.
I Fællesskab skal vi lave en stor model
af en dyrecelle til at hænge på væggen. Hver gruppe får en række organeller de
skal fremstille i et nogenlunde rigtigt størrelsesforhold. Til hvert organel skal I
1. tegne og klippe
organellet i karton og lime det på cellen der hvor det hører til. Brug bogen,
Powerpoint om cellen og søg på nettet for at finde tegninger af celler der kan give jer
en ide om form og størrelsesforhold. Farven vælger I selv.
2. Skrive et
informationsark om hvert organel som indeholder følgende punkter
A: Navnet på organellen fx CELLEMEMBRAN
B: Hvad er organellens opgaver og egenskaber? Brug bogen og
nettet til at finde viden.
C: Find på en betegnelse for organellen fra hverdagsproget.
Fx YDERMUR
3. sætte informationsarket op ved siden af cellemodellen og lave en pil mellem det og selve jeres organel på den store model
3. sætte informationsarket op ved siden af cellemodellen og lave en pil mellem det og selve jeres organel på den store model
Gruppe
A: CELLEVÆSKE*, GOLGIAPPARAT
Gruppe
B: MITOKONDRIER, CENTRIOLER
Gruppe
C: RIBOSOMER, CYTOSKELET
Gruppe
D: RU ENDOPLASMATISK RETICULUM, LYSOSOM
Gruppe
E: CELLEKERNE M. DNA, VAKUOLE
Gruppe
F: CELLEMEMBRAN*, GLAT ENDOPLASMATISK
RETICULUM
* Da man
ikke rigtig kan klippe en model af cellevæske får I lov til at klippe selve
grundcellen.
*
Cellemembran kan også være svær at klippe. Det er måske bedre at tegne den på
selve cellen, når den er klippet færdig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar